Odpowiedź
Tak, może Pan wystawić fakturę, jednak powinien Pan pamiętać o konieczności wcześniejszego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego.
Uzasadnienie
Wykonanie czynności opodatkowanej VAT podczas zawieszenia działalności gospodarczej wiąże się z koniecznością jej odpowiedniego udokumentowania i wykazania w prowadzonych ewidencjach. Nawet jeżeli przedsiębiorca w okresie zawieszenia nie wykonuje działalności gospodarczej i nie osiąga bieżących przychodów, może być obowiązany do wystawiania faktur – jak w Pana wypadku – za prowizję z tytułu umów zawartych przed zawieszeniem działalności.
Ważne!
Ustawa o VAT nie wiąże automatycznie zawieszenia działalności z wykreśleniem z rejestru czynnych podatników VAT i odwrotnie – rejestracja do VAT nie oznacza wznowienia działalności.
Zgodnie z przekazanymi informacjami był Pan czynnym podatnikiem VAT i został wykreślony z rejestru na podstawie art. 96 ust. 9a pkt 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem wykreśleniu z urzędu z rejestru jako podatnik VAT podlega także podatnik, który zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów dotyczących zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na okres co najmniej sześciu kolejnych miesięcy.
Pamiętaj!
W praktyce w okresie zawieszenia działalności mogą powstać sytuacje, w których istnieje konieczność rozliczenia podatku w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Takim przykładem może być sprzedaż środków trwałych lub konieczność wystawienia faktur w związku z wykonywaniem działalności jeszcze przed jej zawieszeniem.
W podobnych sytuacjach znajduje zastosowanie przepis art. 96 ust. 9b ustawy o VAT:
Jeżeli podatnik, o którym mowa w ust. 9a pkt 1, w okresie zawieszenia działalności gospodarczej będzie wykonywał czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1, jest on obowiązany przed dniem:
- zawieszenia działalności gospodarczej albo
- rozpoczęcia wykonywania takich cz...