Co powinno znaleźć się w dokumentach zwracanych przez biuro rachunkowe? Wkrótce mam odebrać dokumenty z biura rachunkowego i chciałabym wiedzieć co tam ma być, aby niczego nie pominąć (nasza spółka jest na pełnej księgowości i jest na VAT).
Odpowiadając na to pytanie należy stwierdzić, iż zakres dokumentacji księgowej jest ściśle związany z zakresem umowy pomiędzy podmiotem a biurem rachunkowym. Generalnie biuro rachunkowe powinno wydać swojemu klientowi wszystkie dokumenty, które zostały przez klienta przekazane w celu prowadzenia ksiąg oraz rozliczeń podatkowych, a także dokumenty które zostały przez biuro sporządzone w ramach świadczenia usług dla klienta.
Do podstawowych dokumentów związanych z prowadzeniem ksiąg rachunkowych i podatkowych, które należy wydać klientowi należą:
a) zapisy wszystkich dzienników księgowych (np. sprzedaży, zakupów, bankowy, kasowy, dokumentów pk);
b) zapisy na poszczególnych kontach księgi głównej oraz ksiąg pomocniczych (najlepiej zapisy miesięczne);
c) zestawienia obrotów i sald (najlepiej miesięczne);
d) rejestry VAT (rejestry zakupu i sprzedaży);
e) kalkulacje zaliczek na podatek CIT oraz roczną kalkulację podatku;
f) rejestr środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych wraz z tabelą amortyzacyjną (tzw. plan amortyzacji) oraz ewidencja wyposażenia;
g) dokumenty stanowiące dowody księgowe (o ile zostały przekazane), czyli faktury zakupów, faktury sprzedaży, paragony, wyciągi bankowe, raporty kasowe, dokumenty kasowe (Kp i Kw) itp.;
h) deklaracje podatkowe w tym głównie CIT, VAT oraz podatku od nieruchomości;
i) dokumenty sprawozdawczości do odpowiednich u...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.