Urząd skarbowy za zaległości w podatku VAT zajął moją nieruchomość, konkretnie działkę budowlaną z postawionymi fundamentami. Właśnie otrzymałem protokół oszacowania i uważam, że cena jest zaniżona. Muszę zaznaczyć, że jeżeli nieruchomość zostanie sprzedana po cenie oszacowania, to wystarczy na pokrycie wszystkich zadłużeń podatkowych. Ale nie o to chodzi... urząd prowadzi więcej licytacji stale obniżając cenę oszacowania. Może się tak zdarzyć, że cena tak spadnie, że jeszcze zostaną mi zaległości. Co powinien zrobić, żeby nieruchomość była ponownie wyceniona? A może ja mogę kupić na licytacji swoją nieruchomość?
Odpowiedź
Do oszacowania zajętej nieruchomości naczelnik urzędu skarbowego wyznacza rzeczoznawcę majątkowego. Na postawie sporządzonej wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę organ egzekucyjny sporządza opis i oszacowanie zajętej nieruchomości. Wszyscy uczestnicy postępowania egzekucyjnego mogą złożyć zarzuty do opisu i oszacowania wartości nieruchomości w terminie 14 dni od dnia ukończenia opisu i oszacowania. Zatem Podatnik może podnieść w zarzutach zaniżoną wartość zajętej nieruchomości.
Jeżeli organ egzekucyjny uzna zarzuty wówczas przeprowadzi dodatkowy opis i oszacowanie wartości nieruchomości.
W licytacji zajętej nieruchomości należącej do Podatnika, Podatnik będący zobowiązanym nie może być licytantem, tak jak jego małżonek, dzieci, rodzice i rodzeństwo.
Jednakże, w każdej chwili przez rozpoczęciem licytacji oraz w jej trakcie Podatnik może spłacić zaległość z tytułu podatku od towarów i usług. Organ egzekucyjny wówczas odwoła bądź unieważni licytację.
Uzasadnienie
Egzekucji administracyjnej podlegają obowiązki z tytułu podatków, opłat i innych należności, do których stosuje się przepisy działu III Ordynacji podatkowej. Podatek od towarów i usług należy do tych obowiązków.
Zasady ściągania zaległości m.in. z tytułu podatku od towarów i usług określa ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji jest aktem o charakterze procesowym, zatem określa tryb i zasady postępowania, a jedynie posiłkowo i w sprawach w niej nieuregulowanych stosuje się przepisy kodeksu postępowania administracyjnego.
Administracyjny organ egzekucyjny w celu realizacji zaległości podatkowych stosuje środki egzekucyjne wymienione w ustawie egzekucyjnej. Jednym ze środków egzekucyjnych jest prowadzenie egzekucji z nieruchomości.
Zajęcie nieruchomości dokonane jest z chwilą doręczenia Podatnikowi (zobowiązanemu) wezwania dotyczącego zapłaty egzekwowanego podatku od towarów i usług wraz z odsetkami i kosztami egzekucyjnymi w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania, pod rygorem przystąpienia do opisu i oszacowania.
Zatem po zajęciu organ egzekucyjny przechodzi do opisu i oszacowania zajętej nieruchomości. Ustawa egzekucyjna w związku z prowadzeniem egzekucji z nieruchomości nakazuje organowi egzekucyjnemu, do szacowania nieruchomości, wyznaczyć rzeczoznawcę majątkowego, o którym mowa w przepisach o gospodarce nieruchomościami. Tym samym przesądza, że w protokole opisu i oszacowania, określa się taką wartość nieruchomości, jaka wynika z operatu szacunkowego sporządzonego zgodnie z przepisami, przez osobę mającą określone uprawnienia i wiadomości specjalne.
Zasady dokonywania wyceny nieruchomości określone w przepisach od art. 149 do art. 157 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami zostały uszczegółowione w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 roku w sprawie wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego. Na podstawie operatu szacunkowego dokonanego przez rzeczoznawcę majątkowego organ egzekucyjny dokonuje opisu i oszacowania zajętej nieruchomości.
Ustawodawca dopuścił możliwość wniesienia zarzutów na postanowienie organu egzekucyjnego w sprawie opisu i oszacowania wartości nieruchomości, które to powinny być wniesione w terminie 14 dni od dnia ukończenia opisu i oszacowania wartości nieruchomości. Przez ukończenie opisu i oszacowania należy należy rozumieć sporządzenie i podpisanie protokołu z tej czynności. Zarzuty do opisu i oszacowania wartości nieruchomości są samodzielnymi środkami prawnymi, których nie należy identyfikować z zarzutem w sprawie prowadzenia egzekucji administracyjnej. Tak więc po przeprowadzeniu opisu i oszacowania wartości zajętej nieruchomości nie można podnosić zarzutu np. przedawnienia obowiązku objętego wystawionym tytułem egzekucyjnym.
Organ egzekucyjny zgodnie z art. 9 Kodeksu postępowania administracyjnego ma obowiązek pouczenia o prawie wniesienia zarzutów na postanowienie do opisu i oszacowania wartości nieruchomości.
Należy zwrócić uwagę, na to, że 14 dniowy termin może zostać przywrócony na zasadach uregulowanych w kodeksie postępowania administracyjnego. Prawo do wniesienia zarzutu służy każdemu uczestnikowi postępowania egzekucyjnego, który został dotknięty czynnościami lub zaniechaniem organu egzekucyjnego co do opisu i oszacowania wartości nieruchomości. Zarz...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.