ODPOWIEDŹ
Tak, spółka ma obowiązek zgłosić do urzędu skarbowego wszystkie rachunki bankowe związane z prowadzeniem firmy.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art.49 ustawy Prawo bankowe banki mogą prowadzić w szczególności następujące rodzaje rachunków bankowych:
• rachunki rozliczeniowe, w tym bieżące i pomocnicze,
• rachunki lokat terminowych,
• rachunki oszczędnościowe, rachunki oszczędnościowo – rozliczeniowe oraz rachunki terminowych lokat oszczędnościowych,
• rachunki powiernicze.
Natomiast w myśl art.49 ust. 2 ww. ustawy rachunki rozliczeniowe oraz rachunki lokat terminowych mogą być prowadzone wyłącznie dla:
• osób prawnych,
• jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, o ile posiadają zdolność prawną,
• osób fizycznych prowadzących działalność zarobkową na własny rachunek, w tym dla osób będących przedsiębiorcami.
Rachunek bankowy w myśl przepisów prawa bankowego to narzędzie służące do rejestracji obrotów i stanów środków pieniężnych wniesionych do banku przez jego klienta.
Zgodnie z art.5 ust.3 ustawy z dnia 13 października 1995 roku o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (zwanej dalej ustawą), zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera w szczególności pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych. Zgodnie z art.5a ust.2 ustawy podatnicy prowadzący działalność gospodarczą są obowiązani dokonać zgłoszenia aktualizacyjnego w celu uzupełnienia danych, w szczególności wykazu rachunków bankowych. W myśl art.9 ust.1 ustawy, podmioty, o których mowa w art.6 ust.1, 1a i 10, mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych.
Z podpisywanych przez jednostkę organizacyjną umów bankowych, dyspozycji oraz potwierdzeń otwarcia rachunków wyraźnie i jednoznacznie wynika, że dane konto prowadzone jest dla potrzeb firmy i w jej imieniu, stąd też właściciel konta ma obowiązek złożyć zgłoszenie aktualizacyjne NIP-2 i zawiadomić naczelnika o każdym nowo otwartym rachunku bankowym związanym z prowadzoną działalnością gospodarczą. Na podmiocie gospodarczym ciąży obowiązek dokonywania zgłoszeń aktualizacyjnych NIP-2 poszczególnych numerów rachunków bankowych zarówno w sytuacji ich otwarcia jak i zamknięcia. Ma on obowiązek podać urzędowi skarbowemu wykaz rachunków bankowych związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Informacje o kontach zalicza się bowiem w jego przypadku do danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym. Stanowi o tym wprost art.5 ust.3 ustawy o NIP.
Reasumując, w ramach obowiązku aktualizacji danych ewidencyjnych wynikających ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników jednostka organizacyjna jest zobowiązana dokonywać zgłoszeń wszystkich rachunków bankowych na formularzu NIP-2 (zgodnie ze wzorem wynikającym z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 listopada 2012 roku zmieniającym rozporządzenie w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych) oraz informacji o rachunkach NIP-B (zgodnie ze wzorem wynikającym z Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2011 roku w sprawie wzorów formularzy głoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych).
Magdalena Misiak