Czy jeśli nie zawsze jest możliwe połączenie z CRK będę musiał zwrócić odliczoną ulgę za kasę on-line?
Odpowiedź
W przypadku pojawienia się problemów związanych z prawidłowością połączenia dotyczącego przesyłania danych do Centralnego Repozytorium Kas, Czytelnik w pierwszej kolejności powinien nawiązać kontakt z serwisem kas, który może zmienić użytkowane połączenie. W sytuacji niepowodzenia interwencji serwisu należy zwrócić się z wnioskiem do naczelnika urzędu skarbowego o wyrażenie zgody na przesyłanie danych z kasy do Centralnego Repozytorium Kas w ustalonych odstępach czasowych, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Brak zgody właściwego naczelnika urzędu skarbowego spowoduje naruszenie obowiązków zawartych w ustawie o podatku od towarów i usług i będzie obowiązany zwrócić na wygenerowany mikrorachunek VAT odliczoną ulgę.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani zapewnić połączenie umożliwiające przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3.
Połączenie z CRK odbywa się przez sieć telekomunikacyjną (Internet) za pomocą dowolnie wybranego przez podatnika połączenia (GSM, LAN, Wi-Fi) i to właśnie po stronie podatnika leży zapewnienie stałego i bezpiecznego łącza, za pomocą którego będzie się odbywała transmisja danych. Pomoc w prawidłowym nawiązaniu połączenia z CRK zapewnia serwisant podczas procesu instalacji i fiskalizacji kasy. Użytkowane połączenie można również zmienić w późniejszym terminie, wymagana jest jednak jego odpowiednia konfiguracja do zapewnienia prawidłowej i stałej łączności z CRK.
Zgodnie z art. 111 ust. 3ab ustawy, w przypadku gdy z przyczyn niezależnych od podatnika nie jest możliwe zapewnienie połączenia, o którym mowa w art. 111a ust.3:
- czasowo – podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i zapewnić to połączenie niezwłocznie po ustaniu tych przyczyn,
- trwale – podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i za zgodą naczelnika urzędu skarbowego zapewnić to połączenie w ustalonych z naczelnikiem urzędu skarbowego odstępach czasowych.
- Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia z dnia 29 kwietnia 2019 roku w sprawie kas rejestrujących, przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji przy użyciu kas on-line podatnik, przy pomocy serwisanta, dokonuje fiskalizacji, zapewniając połączenie umożliwiające przesyłanie danych między kasą on-line a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3 ustawy.
Po uruchomieniu trybu fiskalnego podatnik, jest obowiązany zapewnić połączenie umożliwiające automatyczne lub na żądanie przesyłanie danych między kasą on-line a Centralnym Repozytorium Kas, zgodnie z harmonogramem przesyłania danych (§ 17 ust. 1 rozporządzenia), przy czym automatycznemu przesyłaniu danych z kasy on-line do Centralnego Repozytorium Kas podlegają dokumenty fiskalne i niefiskalne oraz inne dane związane z używaniem kasy zapisane w pamięci chronionej od czasu poprzedniego automatycznego przesyłania danych (§ 17 ust.2 rozporządzenia).
W przypadku, braku trwałego połączenia, podatnik jest obowiązany złożyć do naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrażenie zgody na przesyłanie danych z kasy do Centralnego Repozytorium Kas w ustalonych odstępach czasowych, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia (§ 21 rozporządzenia).
Kasa w momencie swojej fiskalizacji pobiera harmonogram, zgodnie z którym przesyła do CRK dane co 2 godziny i sprawdza czy są inne komendy co 0,5 godziny. Podczas swojej pracy on-line nie sygnalizuje stanu transmisji danych z CRK, natomiast w przypadku jej braku zapisuje ten fakt w pamięci chronionej. Po ponownym uzyskaniu łączności kasa przesyła do CRK informację o ilości nieudanych prób nawiązania połączenia.
Podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydanych na zakup, w przypadkach gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej naruszą obowiązki, o których mowa w art. 111 ust. 3a pkt 12 lub ust. 3ab ustawy (§ 5 ust. 1
pkt 2 rozporządzenia w sprawie odliczania lub zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika).
Zatem, w przypadku czasowej utraty połączenia Czytelnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży na kasie i zapewnić to połączenie niezwłocznie po ustaniu tych przyczyn (nie występuje wtedy obowiązek zwrotu ulgi), natomiast gdy utrata połączenia zachodzi w sposób trwały, to w przypadku braku zgody na zamianę harmonogramu wyrażoną przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego Czytelnik musi zwrócić wcześniej odliczoną ulgę wydaną na zakup kasy rejestrującej na swój mikrorachunek VAT.
Podstawa prawna: art. 111 ust. 3a pkt 12, ust. 3ab ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, § 13 ust. 1, § 17, § 21 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019r. w sprawie kas rejestrujących, § 5 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 roku w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika.