Podatnik zatrudnił w swoim sklepie nowego pracownika. Pracownik wystawił fakturę dla osoby fizycznej, ale nie zaewidencjonował tej transakcji na kasie fiskalnej. Faktura została wydana klientowi. W związku z tym podatnik zastanawia się, jakie grożą mu sankcje i jak ma tę fakturę ująć w JPK.
Zapraszamy również do zapoznania się z naszym artykułem: "Odpowiedzialność pracownika za niewydanie paragonu z kasy fiskalnej".
Odpowiedź
W takiej sytuacji podatnik powinien naprawić swój błąd, ewidencjonując sprzedaż na kasie fiskalnej. Ponadto musi dokonać odpowiednich zapisów w ewidencji korekt i na ich podstawie zapisać sprzedaż w JPK. Fakturę wystawioną przez pracownika należy zaewidencjonować z kodem FP.
Uzasadnienie
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z przepisu art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Ważne
Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji sprzedaży za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi/towaru jest podmiot inny niż wymieniony powyżej, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
W naszym przypadku bez wątpienia istniał taki obowiązek. Sprzedaż nastąpiła na rzecz osoby fizycznej. W analizowanej sytuacji podatnik powinien zaewidencjonować sprzedaż na kasie fiskalnej i nie miał bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur do sprzedaży, czyli dowodem, na podstawie którego powinno się ująć sprzedaż w JPK, jest wydruk z kasy fiskalnej. Co istotne, kasy fiskalne nie pozwalają na dokonanie zapisu wstecz. W związku z tym, aby podatnik mógł naprawić swój błąd, musi dokonać ewidencji na kasie na bieżąco. Podatnik w odrębnej ewidencji korekt powinien opisać, że sprzedaż została zaewidencjonowana z opóźnieniem i dołączyć do tej ewidencji oryginał paragonu. Z pytania wynika, że doszło do sprzedaży błędnie udokumentowanej paragonem w innym miesiącu. W praktyce jednak zazwyczaj takie błędy są wykrywane dopiero w momencie księgowania.
Ważne
Mając na uwadze przepisy rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.