Od 1 listopada zostało zniesione „odwrotne obciążenie” i zastąpione metodą podzielonej płatności oraz stawkami VAT 23% i 8%, ale problem prawidłowego rozliczenia wciąż pozostaje. Zajmujemy się konstrukcjami drewnianymi - wszystko z aktualnego załącznika nr 15 do ustawy i w myśl przepisów jako podwykonawcy wystawiamy faktury z odwrotnym obciążeniem. Mamy podpisane umowy - kontrakty na „odwrotne obciążenie” jako podwykonawcy, które jeszcze do końca nie zostały wykonane i rozliczone. Zostały wystawione do nich faktury zaliczkowe na „oo” i rozliczone, natomiast prace zostaną zakończone po 1.11.2019 ( może to być listopad, grudzień a nawet początek roku 2020) i co wtedy - jak powinna być rozliczona faktura końcowa? Już z nowymi stawkami VAT? Np. umowa na 100 tyś - zaliczka na 50 tyś - pozostaje 50 tyś i teraz ze stawką dalej „oo”? W myśl przepisów przejściowych (art. 10 ustawy nowelizującej pkt 1 i 2) jeżeli zaczęliśmy na „oo” to kończymy z „oo”, czy już opodatkować stawką 23 % lub 8%? Natomiast co z naszymi podwykonawcami którzy wykonują z nami takie kontrakty (mamy podpisane umowy z nimi, są też nowi z którymi nie mamy umów z jakiś względów) i będą nam wystawiać faktury czy również wystawią nam z „oo”- inwestycja rozpoczęta jeszcze przed 31 października?
Odpowiedź
Na zasadach sprzed 1 listopada 2019 roku powinny być rozliczane dostawy towarów lub świadczenia usług wymienione odpowiednio w załączniku nr 11 lub załączniku nr 14 do ustawy, które:
- zostały dokonane przed 1 listopada 2019 r. dla których obowiązek podatkowy powstał lub faktura została wystawiona po 31 października 2019 roku.
- zostały dokonane po 31 października 2019 r., dla których faktura została wystawiona przed 1 listopada 2019
Pozostałe sytuację należy rozliczać zgodnie z nowymi zasadami. Jeśli więc prace zostaną wykonane w listopadzie grudniu bądź styczniu a faktura została wystawiona przed 1 listopada, to należy dokonać rozliczenia na zasadach obowiązujących przed 1 listopada. Jeśli czynności i faktura będą dokonane po 31 października 2019 roku, wówczas należy rozliczyć transakcję na nowych zasadach.
Powyższe zasady rozliczeń dotyczą wszystkich stron transakcji.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 10 ustawy z 9 sierpnia 2019 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw w przypadku dostaw towarów lub świadczenia usług, wymienionych w załączniku nr 11 lub załączniku nr 14 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, dokonanych:
- przed dniem 1 listopada 2019 r., dla których obowiązek podatkowy powstał lub faktura została wystawiona po dniu 31 października 2019 r.,
- po dniu 31 października 2019 r., dla których faktura została wystawiona przed dniem 1 listopada 2019 r.
– stosuje się przepisy art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8, ust. 1c–1h i 2–2b, art. 18c ust. 1 pkt 1, art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a i b, art. 99 ust. 9, art. 101a, art. 102 ust. 3, art. 106e ust. 1 pkt 18 i ust. 4 pkt 1 oraz art. 108 ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym.
Odwrotne obciążenie do 31 października 2019 roku związane było z transakcjami towarów i usług wymienionych w załącznikach nr 11 i nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług. W tego typu transakcjach przedsiębiorca, będący nabywcą, był zobowiązany do rozliczenia należnego podatku VAT.
Od 1 listopada 2019 roku ustawa nowelizująca zastąpiła dotychczasowe odwrotne obciążenie stosowanym obligatoryjnie mechanizmem podzielonej płatności (MPP) i dotyczy towarów i usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o podatku od towarów i usług. Przy czym obligatoryjny mechanizm podzielonej płatności należy stosować w relacjach pomiędzy podatnikami VAT i wyłącznie w zakresie transakcji udokumentowanych fakturą w której kwota należności ogółem przekracza 15.000 zł. Obowiązek ten wynika z art. 108a ust. 1a ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od 1 listopada. Sprzedaż towarów i usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy podlega od 1 listopada opodatkowaniu na zasadach ogólnych
Zastosowanie po 31 października 2019 roku odwrotnego obciążenia jest możliwe w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług wymienionych w załącznikach nr 11 i 14 (obowiązujących do 31 października) dokonanych:
- przed 1 listopada, lub
- dokonanych po 31 paź...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.