Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Nasza spółka prowadzi działalność w zakresie sprzedaży suplementów diety. Chcemy wziąć udział w konferencji, która odbędzie się we wrześniu w Madrycie. Organizuje ją hiszpańska firma. Dostaliśmy ofertę zakupu tzw. pakietu sponsorskiego. W zamian za wpłatę określonej kwoty dostaniemy możliwość prezentacji naszych produktów na panelu dyskusyjnym, nasze logo będzie na wszystkich materiałach z konferencji i będziemy mogli ustawić nasze stoisko w centralnym punkcie. Oprócz tego w tej cenie zawiera się też wstęp na konferencję dla pięciu pracowników. Jak kwalifikować tę usługę w VAT? Czy musimy rozpoznać import usług?

Odpowiedź

Spółka powinna wykazać import usług w związku z nabyciem usługi. Miejscem świadczenia usługi będzie Polska jako miejsce siedziby usługobiorcy. Nie znajdą zastosowania szczególne zasady miejsca ustalania opodatkowania usługi.

Uzasadnienie

Zasada ogólna ustalania miejsca świadczenia usług przewidziana art. 28b ust. 1 ustawy o VAT wiąże je z siedzibą usługobiorcy. Na podstawie tego przepisu miejscem świadczenia usług w wypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Nie ulega wątpliwości, że spółka ma status podatnika i w wypadku uznania, że miejscem opodatkowania usługi jest Polska, powinna, dokonując zakupu usługi od podmiotu z Hiszpanii, wykazać import usług.
Jednak najpierw trzeba zbadać, czy znajdzie zastosowanie jeden z wyjątków przewidzianych w przepisach ustawy o VAT dotyczących szczególnych zasad ustalania miejsca świadczenia usług.

Ważne!
Trzeba zwrócić uwagę na art. 28g ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, że miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

Przepis ten wyraźnie odnosi się tylko do usług wstępu. Analizując warunki tzw. pakietu sponsorskiego, można zauważyć, że głównym przedmiotem świadczonej usługi jest wyeksponowanie logo sponsora na materiałach konferencyjnych oraz zapewnienie przestrzeni wystawienniczej, mieści się w tym również udostępnienie stoiska oraz ograniczona liczba wejściówek na konferencję dla pracowników. Świadczoną usługę można określić jako kompleksową, ponieważ obejmuje ona zarówno reklamę, jak i możliwość uczestnictwa w konferencji.

Ważne!
W doktrynie wypracowano stanowisko, że w wypadku świadczeń kompleksowych należy rozpoznać świadczenie główne oraz świadczenie pomocnicze. 

Świadczenie główne to w ty...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.