Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

BUDOWNICTWO , AKTUALNOŚCI , WYSOKOŚĆ OPODATKOWANIA (art. 41-85)

21 kwietnia 2017

Stawka podatku dla usługi udostępniania pracowników budowlanych

0 1097

Świadczenie usług udostępniania pracowników budowlanych nie jest usługą do której ma zastosowanie mechanizm odwrotnego opodatkowania, usługa ta podlega opodatkowaniu podstawową stawką 23%.

Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 31 marca 2017 roku nr 0114-KDIP1-2.4012.6.2017.1.PC

Sytuacja Podatnika

Firma Wnioskodawcy specjalizuje się w zatrudnianiu i udostępnianiu zespołu wykwalifikowanej kadry pracowników na stanowiskach robotniczych przy obsłudze żurawi wieżowych znajdujących się na terenie budowy całej Polski. Zlecone prace są przez polskich podwykonawców posiadających sprzęt dla operatorów żurawi wieżowych. Wykonywane usługi dla zleceniodawców zawierane są na podstawie głównych umów o usługi operatorskie. Oddelegowani do zleceniodawcy pracownicy pracują na budowach i pozostają pod kontrolą i nadzorem zleceniodawcy. Wnioskodawca wskazuje, iż jako zleceniobiorca jest czynnym podatnikiem, siedziba mieści się w Polsce, oraz zleceniodawcy również są czynnymi podatnikami VAT z siedzibą w Polsce. Za wykonaną usługę Wnioskodawca wystawia miesięczną fakturę (sugerując się zasadą kształcenia umów art. 3531 ustawy kodeks cywilny) i określa ją jako usługę operatorską ze wskazaniem konkretnej budowy i określa ilość przepracowanych godzin pracy pracowników.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy świadczona usługa (udostępniania pracowników) na terenie budowy powinna zostać opodatkowana na zasadach ogólnych ze stawką 23% czy też faktura powinna zostać wystawiona w ramach procedury odwrotnego obciążenia stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy.

Stanowisko Dyrektora

Ustalenie, czy dana usługa podlega rozliczeniu zgodnie z mechanizmem odwróconego obciążenia, czy też zastosowanie będzie miała ogólna zasada rozliczenia podatku - ma charakter indywidualny. Oznacza to, że w każdym konkretnym przypadku należy zbadać, czy dana usługa jest usługą wymienioną w załączniku nr 14 do ustawy o VAT oraz czy dana usługa jest świadczona przez podwykonawcę. Przy czym podkreślić należy, że dla zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia konieczne jest spełnienie obu ww. przesłanek łącznie.

Wnioskodawca wskazał, że usługi udostępniania pracowników na terenie budowy klasyfikuje wg PKWiU pod numerem 78.30.19.0 – jako pozostałe usługi związane z udostępnianiem pozostałego personelu, gdzie indziej nie sklasyfikowanego. Natomiast w załączniku nr 14 do ustawy nie zostały wymienione ww. usługi związane z udostępnianiem pozostałego personelu, gdzie indziej niesklasyfikowanego.

Zatem skoro świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie stanowią usług wymienionych przez ustawodawcę w załączniku nr 14 do ustawy jako te, do których ma zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia, to tym samym w analizowanej sprawie nie są spełnione przesłanki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy. Przepis ten ma zastosowanie bowiem jedynie w odniesieniu do usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy świadczonych przez podwykonawcę. W związku z powyższym świadczona usługa udostępniania pracowników na terenie budowy nie będzie wpisywała się w mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa (zleceniodawca).

Ponadto przepisy regulujące opodatkowanie podatkiem od towarów i usług nie zawierają szczególnych preferencji podatkowych, polegających na zastosowaniu zwolnienia lub obniżenia stawek podatku w odniesieniu do przedmiotowych usług. W konsekwencji do świadczonych usług udostępniania personelu na terenie budowy należy zastosować podstawową stawkę VAT 23% w myśl art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Podstawa prawna: art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.