Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

NIERUCHOMOŚCI , ZAKRES OPODATKOWANIA (art. 5-14)

8 sierpnia 2013

Czynności wykonywane przez wspólnotę lokalową a obowiązek wystawiania faktur

0 942

Opłaty uiszczane przez właścicieli lokali użytkowych tytułem pokrycia kosztów zarządu nieruchomością wspólną nie są objęte przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem nie mogą być dokumentowane fakturami.

Natomiast należności wnoszone za poszczególne lokale na poczet ich utrzymania winny być, gdy Wspólnota jest czynnym podatnikiem podatku VAT, udokumentowane fakturą z powyższego tytułu.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 19 kwietnia 2013 roku nr ILPP5/443-29/13-2/KG.

Sytuacja Podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwróciła się Wspólnota, w skład której wchodzą wyłącznie stanowiące odrębną własność lokale użytkowe - żaden z lokali nie służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych - a prawem związanym z prawem własności poszczególnych lokali jest udział w nieruchomości wspólnej. Zakres działania wspólnoty obejmuje zarząd nieruchomością wspólną. Członkowie wspólnoty - właściciele lokali stanowiących odrębną własność - wykorzystują lokale do prowadzenia działalności gospodarczej lub wynajmują lokale innym podmiotom do prowadzenia działalności gospodarczej. Zarządca zgodnie z podjętą przez wspólnotę uchwałą oraz na mocy zawartej umowy o zarządzenie reprezentuje wspólnotę w zakresie czynności zwykłego zarządu nieruchomością wspólną i otrzymuje z tego tytułu wynagrodzenie od wspólnoty po wystawieniu faktury. Właściciele lokali zobowiązani są uczestniczyć, proporcjonalnie do udziału w nieruchomości wspólnej, w kosztach zarządu nieruchomością wspólną.

Wysokość zaliczek jakie zobowiązani są uiszczać właściciele lokali na poczet kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej, funduszu remontowego oraz kosztów utrzymania poszczególnych lokali określana jest corocznie w uchwale wspólnoty o rocznym planie gospodarczym. Jednocześnie to Wspólnota dokonuje bezpośredniego zakupu usług i mediów koniecznych do utrzymania nieruchomości, w tym dostawy koniecznych mediów zarówno do części wspólnych jak i do poszczególnych lokali. Wspólnota występuje więc w dwóch rolach - nabywcy towarów i usług w ramach zarządu nieruchomością wspólną oraz nabywając towary i usługi na potrzeby utrzymania poszczególnych lokali. W pierwszym przypadku wspólnota nabywa towary i usługi we własnym imieniu i na własne potrzeby natomiast w drugim przypadku ostatecznymi konsumentami są właściciele poszczególnych lokali. Z tytułu rozliczania kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej oraz kosztów utrzymania poszczególnych lokali Wspólnota nie pobiera od właścicieli lokali tworzących wspólnotę żadnego wynagrodzenia, marży lub innego świadczenia.

W związku z powyższym Wspólnota zwróciła się do organu podatkowego z zapytaniem, czy po zarejestrowaniu się jako podatnik podatku VAT ma obowiązek wystawiać faktury VAT zarówno na koszty zarządu nieruchomością wspólną, fundusz remontowy oraz koszty utrzymania lokali, czy tylko w zakresie kosztów utrzymania lokali.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Udzielając odpowiedzi organ podatkowy na wstępie wskazał, iż na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług wspólnota mieszkaniowa realizując wspólny interes właścicieli występuje w odmiennych rolach w przypadku nabycia towarów i usług w ramach zarządu nieruchomością wspólną oraz w przypadku nabycia towarów i usług na potrzeby utrzymania poszczególnych lokali właścicieli.

Bowiem Wspólnota nabywając towary i usługi dla celów nieruchomości wspólnej nie wykonuje żadnych czynności na rzecz właścicieli. W takiej sytuacji działa ona w imieniu własnym i na własny rachunek, jako podmiot stosunków zobowiązaniowych wynikających z zarządu nieruchomością wspólną, którego działanie jest jedynie finansowane przez właścicieli wyodrębnionych lokali, mających udziały w nieruchomości wspólnej. Tym samym, odbiorcą nabywanych towarów i usług jest Wspólnota Mieszkaniowa, jako odrębny od jej członków podmiot praw i to ona występuje jako ostateczny konsument. W takim więc zakresie Wspólnota nie świadczy żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług na rzecz właścicieli odrębnych lokali.

Zatem, uiszczane należności tytułem pokrycia kosztów zarządu nieruchomością wspólną, w tym opłaty za fundusz rem...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.