ODPOWIEDŹ
Powinni Państwo wystawić fakturę dokumentującą wykonanie usług remontowych.
UZASADNIENIE
Zasady wystawiania faktur VAT zostały uregulowane zarówno w ustawie o podatku od towarów i usług jak i w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy. W przypadku dokonywania transakcji z innym podmiotem gospodarczym, zgodnie z art.106 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług podatnicy VAT zobowiązani są do wystawienia faktury stwierdzającej w szczególności dokonanie sprzedaży, datę transakcji, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. Z powyższego wynika, iż każda transakcja sprzedaży dokonywana na rzecz podmiotu gospodarczego powinna zostać udokumentowana fakturą, przy czym sposób rozliczenia płatności nie ma żadnego znaczenia. Ponadto należy zauważyć, iż zgodnie z prawem cywilnym umową jest zgodne porozumienie dwóch lub więcej stron ustalające ich wzajemne prawa lub obowiązki. Forma umowy może być pisemna lub ustna. Jednakże umowa, w której zostały zawarte ustalenia odnośnie warunków najmu nie może zastąpić faktury sprzedaży, do której wystawienia zgodnie z prawem podatkowym jest zobligowany podmiot gospodarczy.
Wykonanie usług remontowych powinno zostać zafakturowane zgodnie z zasadami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów usług.
Reasumując, powiat jest zobowiązany do wystawienia faktury obciążającej Państwa firmę za najem lokalu użytkowego a państwo zgodnie z zawartą umową jesteście zobowiązani do wystawienia faktury za wykonane usługi remontowe. Oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzie temu, żeby należności za powyższe świadczenia zostały uregulowane w formie kompensaty.
Emilia Wach