Odliczenie podatku z duplikatu faktury przez podatnika zwolnionego z VAT

VAT naliczony i należny

Do końca 2021 roku byliśmy podatnikiem VAT czynnym. W 2022 roku jesteśmy zwolnieni z VAT. Otrzymaliśmy niedawno duplikat faktury wystawionej dla nas w listopadzie 2021 (faktura ta do nas nie dotarła w ogóle). Czy mamy prawo do odliczenia VAT z tego duplikatu i jeżeli tak, za jaki okres mamy to zrobić – na bieżąco (jak?) czy korekta 2021 roku?

ODPOWIEDŹ
Podatnik VAT zwolniony nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z duplikatu faktury, w przypadku, gdy nie otrzymał faktury pierwotnej.

UZASADNIENIE
Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginie, podatnik obowiązany jest, na wniosek nabywcy, wystawić ją ponownie. „DUPLIKAT” dokumentuje to samo zdarzenie gospodarcze co faktura pierwotna, musi także posiadać datę jego wystawienia.
Decydujące znaczenie, dla powstania prawa i terminu odliczenia podatku ma to, czy i kiedy podatnik otrzymał fakturę pierwotną oraz data otrzymania duplikatu faktury pierwotnej.
Jeżeli podatnik otrzymał fakturę pierwotną, która została zagubiona lub uległa zniszczeniu, odliczenie VAT może zrealizować po otrzymaniu duplikatu faktury dokumentującej zakup, w rozliczeniu za okres, w którym nastąpił wpływ faktury pierwotnej. W tym celu powinien złożyć korektę deklaracji podatkowej.
Natomiast w przypadku, gdy podatnik nie otrzymał faktury pierwotnej, odliczenia podatku naliczonego może dokonać w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał duplikat lub za kolejne okresy rozliczeniowe.
Jak wynika z opisanej sytuacji, Czytelnik nie otrzymał w ogóle faktury i tym samym nie ujął jej w ewidencji.
W takim wypadku duplikat jest równoznaczny z oryginałem faktury, a zatem podatnik ma prawo do odliczenia VAT w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał dupli...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Przypisy