Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Faktury z DKV rozliczałam ostatnio kilka lat temu i teraz mam się tym zająć, a mój poprzednik inaczej wszystko księguje i rozpoznaje oraz przede wszystkim ma tylko jednego kontrahenta z NIP DE. Pamiętam, że pilnowałam NIP bo DKV ma kilka NIP-ów - jak była faktura na zakup paliwa z polskim NIP to odliczałam VAT. Czasem było odwrotne obciążenie ... Generalnie nie stosowałam jednego NIP do wszystkich transakcji. Kiedy można odliczyć VAT i jak wykazać te faktury w JPK? Czy może nie odliczamy VAT tylko te faktury DKV księgujemy w koszty kwotą brutto?

ODPOWIEDŹ 
Podatnik, który nabył przy użyciu karty paliwowej towary i usługi, może odliczyć VAT naliczony z faktury dokumentującej taki zakup, pod warunkiem, że są one związane z czynnościami opodatkowanymi i transakcja będzie uznana za dostawę towarów. 

UZASADNIENIE
DKV Euro Service to międzynarodowy operator kart paliwowo-serwisowych DKV Card. Karta ta umożliwia bezgotówkowe tankowanie na stacjach różnych marek i dostęp do wielu usług dodatkowych, m.in. rozliczania opłat drogowych, serwisów naprawczych, internetowych serwisów do zarządzania transakcjami czy zwrotu zagranicznego podatku VAT i akcyzy.

Pytanie dotyczy możliwości i sposobu odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu paliwa przy użyciu karty DKV. 

Należy przede wszystkim podkreślić, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, przez towar rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Tak więc na gruncie ustawy o podatku VAT paliwo należy uznać za towar.

Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W świetle tego przepisu, w przypadku gdy dojdzie do zatankowania oraz zużycia paliwa poza granicami kraju, to nie wystąpi WNT, ponieważ paliwo to nie jest ani transportowane, ani też wysyłane do Polski.

Należy więc uznać, że miejscem opodatkowania będzie kraj, w którym towary znajdują się w momencie dostawy. Rozliczenia podatkowego należy zatem dokonać zgodnie z przepisami kraju właściwego ze względu na miejsce zakupu paliwa.

Podatnikowi w takiej sytuacji nie przysługuje odliczenie od zakupionego towaru, może jednak ubiegać się o zwrot zapłaconego poza granicami kraju podatku od wartości dodanej zawartego w cenie towarów i usług. Wniosek VAT-REF składany jest za pomocą środków komunikacji elektronicznej najpóźniej do 30 września roku następującego po roku podatkowym. Wnioskowana kwota zwrotu nie może być mniejsza niż 50 EUR lub jego równoważność w walucie danego kraju.

W świetle dotychczasowych wyroków sądów i interpretacji należy uznać, że operatorzy kart dokonują dostaw towarów, a nie świadczą usług finansowych, są podmiotami transakcji łańcuchowych, mających realny wpływ na transakcje.

W przypadku tradycyjnych operatorów kart paliwowych ma miejsce transakcja łańcuchowa, gdyż występują w niej jedynie trzy podmioty: stacja benzynowa, emitent (posiadający koncesję na obrót paliwami) oraz klient emitenta. Wprawdzie DKV nie zawiera umów z podmiotami, które odsprzedają paliwa innym podmiotom, ale spółka DKV otrzymała interpretację Ministerstwa Finansów (IPPP3/443-1213/14-3/IG z 25 lutego 2015 r), w której zostało jednoznacznie stwierdzone, iż system DKV to transakcja łańcuchowa opisana ustawie o podatku VAT.

Emitent karty DKV nie finansuje zakupów, natomiast jest dostawcą towaru. Może dysponować towarem jako właściciel i ma wpływ na transakcję. Stacja paliw bez okazania ważnej karty operatora nie będzie uprawniona do wydania towarów. Można więc uznać, że to DKV, a nie stacja paliw przekazuje klientowi władztwo nad paliwem.   

Ponadto cena płacona przez posiadacza karty różni się od tej oferowanej przez stację innym klientom, a także DKV może w każdym momencie zablokować kartę, np. z uwagi na zaległości płatnicze. Kolejnym argumentem jest fakt, że to do operatora karty spływają wszystkie dan...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.