Realizacja zobowiązań z tytułu gwarancji a VAT

VAT naliczony i należny

Przedsiębiorca zajmuje się produkcją pomp do kotłów. Większość produkcji sprzedaje w kraju, część do Niemiec. Jest czynnym podatnikiem VAT. Produkowane pompy mają dwuletnią gwarancję. W Polsce w przypadku zepsucia pompy działa serwis. W przypadku, gdy pompa zepsuje się u klienta w Niemczech przedsiębiorca korzysta z zewnętrznej firmy z Niemiec. To ona naprawia pompy. W każdym przypadku przedsiębiorca nabywa części do naprawy. Jak ma rozliczyć nabycie powyższych części w sytuacji, gdy naprawa jest dokonywana w Polsce, a jak gdy jest dokonywana w Niemczech?

Odpowiedź
W pierwszym przypadku podatnik nie opodatkowuje usługi naprawy reklamacyjnej. Przedsiębiorca ma natomiast prawo do odliczenia podatku naliczonego. 
W drugim przypadku podatnik dokonuje zakupu importu usług. Usługa ta jest opodatkowana podatkiem VAT w Polsce i z prawem do odliczenia zakupionych części. 

Uzasadnienie
Zgodnie z art. 577 § 1 ustawy Kodeks cywilny udzielenie gwarancji następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego, które określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy rzecz sprzedana nie ma właściwości określonych w tym oświadczeniu. Oświadczenie gwarancyjne może zostać złożone w reklamie.
Obowiązki gwaranta mogą w szczególności polegać na zwrocie zapłaconej ceny, wymianie rzeczy bądź jej naprawie oraz zapewnieniu innych usług.
Naprawy gwarancyjne mają charakter z natury nieodpłatny i realizowane są bez żadnego wynagrodzenia. Czyli świadczenia gwarancyjne, jako bezpośrednio związane z wykonaniem umowy sprzedaży, nie stanowią odrębnej czynności, która mogłaby być rozpatrywana w oderwaniu od tej umowy. W związku z tym dodatkowe świadczenie na rzecz nabywcy jest kontynuacją umowy sprzedaży i stanowi zabezpieczenie interesów nabywcy na wypadek ujawnienia wad zakupionej rzeczy. 
W przypadku zepsucia pompy w kraju przedsiębiorca korzysta z własnego serwisu gwarancyjnego. Z powyższego wynika, że przysługujące nabywcy uprawnienia z tytułu gwarancji bądź rękojmi są nierozerwalnie związane z transakcją sprzedaży i jako forma zabezpieczenia interesów nabywcy stanowią element stosunku prawnego jaki łączy sprzedawcę i kupującego. Oznacza to, że ewentualne świadczenia sprzedawcy obowiązanego do rękojmi bądź gwaranta wykonywane w razie ujawnienia się wad fizycznych rzeczy w okresie gwarancji bądź rękojmi stanowią jedynie realizację jego zobowiązań z tytułu rękojmi bądź udzielonej gwarancji mających na celu zapewnienie nabywcy rzeczy niezakłóconego korzystania z rzeczy sprzedanej w przypadku, gdy rzecz ta okaże się wadliwa. Świadczenia te nie mogą być więc traktowane jako dodatkowe świadczenia dokonywane na rzecz nabywcy rzeczy w oderwaniu od transakcji sprzedaży rzeczy. Tym samym świadczenie gwarancyjne nie podlega w tym przypadku opodatkowaniu podatkiem VAT. 
W tym przypadku pomimo, iż czynność nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT podatnik będzie miał prawo do odliczenia podatku nalic...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Przypisy