Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

DOSTAWA TOWARÓW W KRAJU , TRANSPORT , DOKUMENTACJA (art. 106-112)

1 kwietnia 2015

Rezygnacja z nabycia samochodu a anulowanie faktury

0 2357

W przypadku sporządzenia faktur na okoliczność transakcji, która nie doszła do skutku Spółka ma prawo anulować faktury (oryginał i kopię) pod warunkiem, że faktura ta nie została wprowadzona do obiegu prawnego.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 23 marca 2015 roku nr IBPP2/443-1309/14/ICz.

Sytuacja Podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwróciła się Spółka, która zajmuje się sprzedażą samochodów. Każda transakcja przeprowadzana jest kilkuetapowo. W pierwszym etapie sprzedaży Spółka zawiera z klientem umowę kupna-sprzedaży samochodu. Zawarcie umowy, co do zasady, obliguje klienta do wpłacenia zaliczki na poczet ceny sprzedaży. Wpłata zaliczki nie jest wymagana w przypadku klientów, z którymi Spółka zbudowała trwałe relacje biznesowe. Zawarcie umowy jest równoznaczne z przyjęciem zamówienia na dostawę samochodu i umożliwia wysłanie dyspozycji przygotowania samochodu do przekazania klientowi. W chwili, kiedy samochód jest gotowy do odbioru, Spółka informuje o tym fakcie klienta. Klient deklaruje wówczas gotowość do odbioru stosownej faktury dokumentującej sprzedaż. Faktura dokumentująca sprzedaż samochodu jest generowana przez system wspomagający sprzedaż i drukowana w formie oryginału i kopii. Wygenerowana faktura jest automatycznie księgowana i wprowadzana do rejestru sprzedaży VAT.

Wyjątkowo może się zdarzyć, że po wygenerowaniu faktury, zgodnie z opisaną procedurą, faktycznie nie dojdzie do przekazania klientowi faktury oraz pozostałych dokumentów, a w konsekwencji klient ten nie zarejestruje i nie odbierze samochodu. Jeśli w terminie określonym w umowie nie dojdzie do przekazania klientowi ani faktury, ani samochodu, umowę uznaje się za rozwiązaną, a Spółka może sprzedać samochód innym klientom.

W związku z powyższym Spółka zwróciła się do organu podatkowego z zapytaniem, czy dochodzi do dostawy towarów w przypadku, gdy nie dostarczy klientowi faktury sprzedaży, co skutkuje tym, że pozostaje ona w posiadaniu kompletu dokumentów sprzedaży, w tym obu egzemplarzy - oryginału i kopii faktury, a klient nie odbiera zamówionych przez siebie samochodów i jest uprawniona do anulowania wystawionej faktury.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Udzielając odpowiedzi organ podatkowy uznał, iż w sytuacji gdy po wygenerowaniu faktury, zgodnie z opisaną procedurą, faktycznie nie dojdzie do odbioru samochodu przez klienta jak również Spółka nie przekaże klientowi faktury oraz pozostałych dokumentów, tym samym, nie nastąpi przekazanie ekonomicznego władztwa nad rzeczą innemu podmiotowi, dlatego też taka sytuacja nie może powodować skutków prawnopodatkowych na gruncie ustawy o podatku VAT.

Jednocześnie organ podatkowy wyjaśnił, iż w przypadku anulowania faktur istotnym jest aby nie doszło do wydania towaru, tzn. czynność powodująca powstanie obowiązku podatkowego tj. wydanie towaru, nie dochodzi do skutku, a jednocześnie faktury nie zostały wprowadzone do obrotu. Zatem dopuszczalne jest w tym konkretnym przypadku anulowanie dokumentów, oryginałów i kopii faktur. Dokumenty ww. operacji księgowych powinny być opatrzone odpowiednią adnotacją i powinny być zachowane w dokumentach firmy Wnioskodawcy.

Podstawa prawna: art.106 a-b, art. 108 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.