W sytuacji, gdy Miejski Zakład Komunikacji dokonuje sprzedaży usług reklamowych – powierzchni na autobusach, sprzedaż taka ma charakter ciągły w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast na fakturach wystawianych przez Wnioskodawcę, dokumentujących świadczone usługi reklamowe, jako data sprzedaży nie może być wskazana data wystawienia faktury.
Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej nr ILPP1/443-1235/11-4/MS z 19 grudnia 2011 roku
Sytuacja podatnika
Wnioskodawcą jest Miejski Zakład Komunikacji, który jest samorządowym zakładem budżetowym, dla którego głównym przedmiotem działalności, wynikającym ze statutu, jest zaspokajanie potrzeb ludności miasta w zakresie lokalnego transportu zbiorowego, wynajem środków transportu, świadczenie usług reklamowych.
Zakład świadczy usługi reklamowe, polegające na reklamowaniu działalności usługodawcy na powierzchniach pojazdów autobusowych i tramwajowych, na podstawie zawieranych terminowych umów (np. 3-, 6-, 12-miesięcznych). Za świadczoną usługę reklamową usługobiorca zobowiązuje się płacić usługodawcy co miesiąc w okresie obowiązywania umowy kwotę zgodnie z cennikiem. Należność za usługę reklamową jest płatna w terminie 14 dni od daty wystawienia faktury, faktura jest wystawiana w ostatnim dniu miesiąca (w przypadku dalszego trwania umowy), bądź w ciągu 7 dni po zakończeniu trwania umowy w trakcie miesiąca. Faktura zawiera m. in. następujące dane: datę wystawienia, datę sprzedaży (ze względu na ograniczenie oprogramowania do wystawiania faktur, które nie przewiduje możliwości niewypełnienia tej pozycji – identyczną z datą wystawienia), przedmiot umowy, informację dodatkową o okresie, jakiego wystawiona faktura dotyczy (np. za ekspozycję reklamy: lipiec 2011 r. lub 1-21 sierpień 2011 r.).
W związku z powyższym Podatnik zwrócił się do Dyrektora Izby Skarbowej o potwierdzenie, czy usługi reklamowe świadczone przez Miejski Zakład Komunikacji można uznać za usługi o charakterze ciągłym w rozumieniu ustawy o VAT oraz czy na fakturze za świadczoną usługę reklamową, ze względu na ograniczenie oprogramowania do wystawiania faktur, które nie przewiduje możliwości niewypełnienia pozycji daty sprzedaży, data ta może być identyczna z datą wystawienia faktury, z jednoczesnym dopisaniem okresu sprzedaży w informacji dodatkowej.
Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej
W wydanej interpretacji podatkowej organ podatkowy stwierdził, iż wykonywane przez Wnioskodawcę usługi reklamowe mają charakter sprzedaży ciągłej, bowiem ich świadczenie jest procesem nieustann...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.