ODPOWIEDŹ
W sytuacji gdy Gmina nie dokonała obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w miesiącu otrzymania faktury lub dwóch następnych, może to zrobić poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowych za okresy, w których przysługiwało odliczenie. Prawo to przedawnia się z upływem 5 lat licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku naliczonego.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art.86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art.15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Usługi zarządzania cmentarzem stanowią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co potwierdzają interpretacje organów podatkowych, np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 10 stycznia 2012 roku nr ILPP1/443-1298/11-6/MS. W związku z tym, w świetle cytowanego art.86 ust.1 ustawy o VAT, Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z cmentarzem komunalnym, na którym Gmina świadczy odpłatnie usługi.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie pozwalają jednak na jednorazowe i dowolne odliczenie podatku dotyczące zakupów w poszczególnych miesiącach i precyzują w jakim terminie jest to możliwe. Zgodnie z art.86 ust.10 i 11 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Jeżeli natomiast podatnik nie odliczył podatku naliczonego w tych terminach, może to zrobić jedynie poprzez złożenie korekty deklaracji dla podatku od towarów i usług, za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.
Zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy o VAT korekty można dokonać nie później niż w ciągu 5 lat licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku naliczonego. Zatem w grudniu 2013 roku możecie Państwo złożyć korekty i odliczyć podatek od faktur otrzymanych począwszy od stycznia 2009 roku.
Odnośnie odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych w sytuacji, gdy nie nastąpiła jeszcze sprzedaż związana z nowym cmentarzem, należy pamiętać, że ważne jest, aby w momencie odliczania podatku naliczonego od ponoszonych wydatków Gmina wiedziała, że zakupy będą w przyszłości związane z czynnościami opodatkowanymi. Wówczas Gmina jest uprawniona do odliczenia podatku od poniesionych zakupów inwestycyjnych w miesiącu otrzymania faktur je dokumentujących lub dwóch następnych miesiącach. Gdy minął ten termin, można skorzystać z odliczenia podatku jedynie poprzez korektę deklaracji VAT-7.
Iwona Porez