Otrzymałem ulgę z tytułu nabycia kasy rejestrującej na podstawie decyzji naczelnika urzędu skarbowego. Od 2017 roku jestem podatnikiem VAT czynnym, składam deklaracje VAT-7. Niestety likwiduję działalność gospodarczą i nie minęły 3 lata użytkowania kasy. Czy zwrotu kwoty ulgi dokonuję na konto urzędu tak jak ją otrzymałem?
ODPOWIEDŹ
Ponieważ jest Pan podatnikiem VAT czynnym i składa Pan deklaracje VAT to kwotę ulgi otrzymanej na podstawie decyzji naczelnika urzędu skarbowego wykazuje Pan
UZASADNIENIE
Zgodnie z regulacją zawartą w art. 111 ust. 6 ustawy o VAT podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku, gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis.
Zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 roku w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadku, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestali działalności. Zwrotu odliczonej lub zwróconej kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej należy dokonać na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie (§ 6 ust. 3 pkt 1a rozporządzenia) do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu, jeżeli podatnik rozlicza podatek za okresy miesięczne.
W sytuacji, gdyby nadal był Pan podatnikiem zwolnionym z VAT, to obowiązek ten wystąpiłby w myśl zapisu § 6 ust. 3 pkt 2 cytowanego rozporządzenia do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu.
Na podstawie regulacji zawartej w paragrafie 15 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik składa w terminie 7 dni od dnia zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
Składając oświadczenie wynikające z wzoru zamieszczonego w załączniku podatnik m.in. oświadcza czy korzystał z ulgi z tytułu zakupu kasy i jeśli kasa była użytkowana krócej niż 3 lata deklaruje, iż zwraca ulgę w określonej wysokości na konto urzędu skarbowego (dotyczy zarówno podatnika VAT jak i zwolnionego).
W wersji 17 deklaracji VAT-7...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.