Odpowiedź
W związku trwałym zaprzestaniem użytkowania kasy on-line przy zastosowaniu której Czytelnik miał obowiązek rozpocząć ewidencję świadczonych usług napraw pojazdów silnikowych od dnia 1 stycznia 2020 roku powstaje obowiązek zwrotu otrzymanej ulgi na mocy decyzji naczelnika urzędu skarbowego ponieważ nie minęło 3 lata użytkowania tej kasy w związku z likwidacją działalności gospodarczej
w 2020 roku.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 111 ust. 6 ustawy o VAT podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży zakończą działalność gospodarczą lub nie poddadzą kas rejestrujących w terminach określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7a pkt 4 obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis, a także w innych przypadkach określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 2.
Podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie do dnia 31 grudnia 2019 r. – do świadczenia usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów (art. 145b ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy).
Jednocześnie w myśl art. 145b ust. 3 pkt 1 podatnicy, o których mowa w ust. 1, mogą dokonać odliczenia lub otrzymać zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 4 i 5, na zakup kas rejestrujących on-line, przy czym za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się dzień 1 stycznia 2020r. - dla podatników dokonujących napraw pojazdów silnikowych.
Podatnicy, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku zwrot kwoty wydanej na zakup otrzymują na wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej (§ 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika).
W myśl § 5 ust 1 pkt 1 ww rozporządzenia Czytelnik jest obowiązany do zwrotu otrzymanej ulgi, w przypadku gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej trwale zaprzestanie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu tej kasy.
Zwrot odliczonych lub zwróconych kwot wydanych na zakup w przypadku wymienionym w ust. 1 – odnosi się tylko do tych kas, których te przypadki dotyczyły (§ 5 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia).
Zwrotu kwoty otrzymanej w wyniku decyzji naczelnika należy dokonać na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu (§ 5 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia).
Czytelnik przed dniem 1 stycznia 2020r. posiadał „starą” kasę z niezapełnioną pamięcią fiskalną. Z dniem 1 stycznia 2020r. miał obowiązek stosować kasę on-line oraz miał prawo skorzystać z ulgi również przy zakupie tej kasy i z prawa tego skorzystał.
Wymiana starej kasy na obowiązkową od dnia 1 stycznia 2020r. kasę on-line połączona ze zwrotem ulgi dla Czytelnika na mocy decyzji naczelnika urzędu skutkuje obowiązkiem jej zwrotu w związku z trwałym zaprzestaniem użytkowania tej kasy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży (w tym przypadku licząc od 1 stycznia 2020r.) – w związku z zakończeniem działalności gospodarczej. Suma lat użytkowania obu kas nie ma znaczenia, ponieważ odliczenie i zwrot ulgi odnosi się do każdej z kas indywidualnie.
Anna Kassian
Podstawa prawna: art. 111 ust. 5 i 6, art. 145b ust. 1 pkt 1 lit. a, art 145b ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, § 4 ust. 1, § 5 ust. 1 pkt 1,ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika